BELL 2 Visualisera GOSA

Dela på

Stress är ett problem, själva ordet är ett problem därför att det fått en sån vid betydelse och, enligt min mening, en generellt negativ klang som gör att det positiva med stress glöms bort.

Alla känner vi någon som är eller har varit utbränd, du kanske är eller har varit där själv. Själv är jag en “border line”. Efter uppvaknandet 2013, då hela mitt system sattes under press och jag blev stressad så har jag en smalare sömsmån. Det finns en gräns för hur slarvigt jag kan sömma ihop mina dagar helt enkelt.

Jag säger det så ofta att det blir jämt, utan Alexandertekniken hade utgången varit en annan för mig. Den är ett fantastiskt verktyg för att lyssna in och hjälpa kroppen. Det jag behövde var ett bra mentalt verktyg och det har BELL varit för mig.

BELL 2 dår’å

Visualisera

När du känner att den medvetna vilan har fått det att lugna ner sig inom dig är det dags att “möta stressen”, att definiera den. Detta är ett otroligt ömtåligt ögonblick och med det arbete jag gjort med utbrända ett ögonblick som det är lätt att vilja blunda för. Grunden i BELL 2 är att se orsaken till stressen, att separera känslan från situationen så att du kan se förbi den.

“Vi kan inte hindra oron att flyga över våra huvuden men vi kan hindra den från att bygga bo i vårt hår” lyder ett kinesisk ordspråk. Vi kan inte hindra livet från att hända men vi kan välja hur vi hanterar det.

Stress påverkar oss på alla plan och den påverkar hjärnans funktioner. Stress tenderar att låsa våra tankebanor något som lätt försätter oss i en negativ tankespiral. Vår motivation påverkas, vi fastnar i en känsla av vanmakt och resultatet blir att förmågan till kreativt tänkande minskar och hopplösheten flyttar in.

Det är nu du behöver en strategi att luta dig mot. En som du kan använda för att komma ut ur situationen oavsett vad som är orsaken till den. Du kan GOSA, Goal – Obstacles – Solutions – Actions

Ta en titt på din situation, visualisera ett mål, se hindren, fundera på lösningar och gör nåt – även en liten handling är ett steg ut ur situationen!

Jag säger ofta att Alexandertekniken gör att du förr eller senare kommer att ställa dig frågan ” Vem är jag i mig som bestämmer över mig, egentligen?”

Och om du håller kvar den tanken så förstår du kopplingen i texten nedan och varför Think med Aretha Franklin sjungs inom mig.

You better think (think)
Think about what you’re trying to do to me
Yeah, think (think, think)
Let your mind go, let yourself be free

Vad sjunger inom dig?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *