Är det du som sätter dig i stolen eller är det stolen som sätter dig?

På toppen av kontorsergonomipyramiden sitter kontorsstolen, den justerbara, reglerbara, höj och sänkbara stolen med stöd för nacke och svank.

När jag arbetat på kontor är det ofta stolen som hamnar i blickfånget eftersom vi tillbringar en ansenlig tid i den. Precis som med allt annat har det utvecklats en del nya varianter på “sittetyg” som t ex sadelstolar, pallar på rundad fot, med sluttande sits eller hål för svanskotan. En fluga gör ingen sommar och en stol gör inget kontor. Stolen ska samspela med ett skrivbord och ja, ni hör det blir fler faktorer i ekvationen.

På bilden till vänster sitter min yngste på köksstolen och spelar. Till höger sitter en vuxen man vid datorn, antagligen minst lika länge som min son spelar, i en ganska typisk kontorsstol. Skillnaden i hur de sitter är tydlig.

Någonstans på vägen förlorar vi barndomens “kan själv” och låter stolen sätta oss. OM killen till höger skulle vilja bära sig själv och sitta som min son gör skulle hans stol aldrig gå med på det. Han sitter fast.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är konstaterat i flera studier att stillasittandet gör oss sjuka, leder och muskler far illa och risken för hjärt-kärl sjukdomar, benskörhet och diabetes typ2 ökar. Så om du sitter fast i din stol och vill komma ut ur stolen för att sitta fritt eller stå vid ditt skrivbord, hör av dig, jag hjälper dig att hitta balans och stabilitet i din egen kropp.

På tisdagar finns jag på Hälsokliniken i Luleå, välkommen!

Ryggar kostar i både pengar och livskvalitet

80 % av alla människor får någon gång i livet ont i ryggen och hälften upplever någon gång ont i nacken.

30 miljarder kostade ömmande ryggar i Sverige för 20 år sedan, det är en ofantlig summa pengar som antagligen inte minskat sen dess.

Att onda ryggar håller människor hemma från jobbet, var femte läkarbesök är kollat till ryggsmärta, är känt. Onda ryggar hindrar också människor att leva ut sina intressen och kan göra livet till en verklig plåga. Är det inte diskbråck eller andra allvarligare problem så klagar vi ofta över ländryggen antingen som akut ryggskott, att den är spänd och trött eller så upplever vi en molande värk i ryggslutet.

När jag föreläser om kroppen och hur vi använder den säger jag “att vi mår som vi sitter, går och står” – och det gör vi, det spelar roll hur du balanserar dig. 2008 gjordes en studie kring kronisk värk i ländryggen, med kronisk menade man värk som plågat någon i tre månader eller längre, och vad som händer om man använder sig av Alexanderteknik.

I den studien fanns det en grupp testpersoner som gick ner från 21 smärtdagar i månaden till 3 dagar, de fick 24 lektioner, och en annan grupp som kom ner till 11 smärtdagar i månaden med 6 lektioner i Alexanderteknik i kombination med promenader.

Förbättringen kom sig av att försökspersonerna förbättrade sina rörelsemönster, fick en bättre balans och koordination helt enkelt och den effekten var långvarig, vilket bevisar (för mig!) att det du lär dig har du med dig resten av livet.

Numera finns jag på Hälsokliniken i Luleå på tisdagar. Ända till maj månad ut kan du boka tre lektioner till priset av två, 1500 kr. Samma pris gäller även i Kalix. Har du problem med en gnällig ländrygg har du alltså gått halva vägen till en mindre smärtsam tillvaro!

Välkommen till ett bättre liv :-)